| Return Create A Forum - Home | |
| --------------------------------------------------------- | |
| deism is accessible in turkey | |
| https://turkiyedeizm.createaforum.com | |
| --------------------------------------------------------- | |
| ***************************************************** | |
| Return to: siyasi askeri dunya turkiye akademik liyakat layik-... | |
| ***************************************************** | |
| #Post#: 487-------------------------------------------------- | |
| Akp talan ekonomi duzenini getirdi | |
| By: Eingan Bahloo Date: September 16, 2018, 12:05 am | |
| --------------------------------------------------------- | |
| [font=palatino | |
| linotype][URL= | |
| https://eksisozluk.com/29-agustos-2018-turk-telekom-hisselerinin-devri--5769969… | |
| />oger t�rk telekom hisselerinin devri : ojer telekom�nikasyon | |
| aş'nin (otaş) t�rk telekom'da sahip olduğu y�zde | |
| 55 hissenin bankaların ortak olduğu �zel ama�lı | |
| şirkete (spv) devrine izin verdi. b�ylece akbank, garanti | |
| bankası ve iş bankası t�rk telekom'un | |
| �oğunluğuna sahip oldu. | |
| banka hortumlamanın en modern ve en somut �rneğidir. | |
| 6.5 milyar dolara sat. (kur yaklaşık 1.4tl) 4.75 | |
| milyar dolar kredi ver. milyarlarca vergi borcunu sil. sonra da | |
| kredi battı diyerek şirkete el koy. ve bu şirket | |
| yıllık 1 milyar tl k�r ediyor. | |
| hayatımda karşılaştığım en | |
| b�y�k ikinci arap vurgunu (ilk vurgun allah), oger den geldi. | |
| tengri beterinden uzak tutsun. | |
| [URL= | |
| https://tr.instela.com/turk-telekom-un-devri--64054634--2]✔[/URL]<br | |
| />t�rk telekom'un yıllık k�rı 2,2 milyar dolar ik | |
| en | |
| akp'nin kurmayları bu parayı beğenmiyorlardı | |
| ve kamu ihalelerinden komisyon yontan �akallar nemalanmak | |
| istiyorlardı. b�ylece 4,7 milyar dolar'a yani 2 | |
| yıllık k�rı bir meblağ | |
| karşılığnda t�rk telekom'u araplara 14 | |
| kasım 2005 de h�lle ettiler. araplar 2006 - 2018 arası | |
| her yıl zarar a�ıkladılar, oysa zarar | |
| etmiyorlardı ama sayıştay denetimine akp barikat | |
| kurduğu i�in telekom'un yıllık k�rının | |
| araplar tarafından ka�ırılmasına engel | |
| olunamadı. b�ylece 13 yıl x 2,2 milyar dolar = 28 | |
| milyar dolar meblağı sakince t�rkiye den | |
| �ıkardılar. | |
| L�bnanlı Hariri ailesine ait olan Saudi Oger�e | |
| bağlı olan Ojer Telekom�nikasyon, 2013 | |
| yılında T�rk Telekom�da sahip olduğu y�zde 55 | |
| hisseyi teminat g�stererek 4,75 milyar dolar tutarında | |
| kredi almıştı. Fakat Ojer Telekom�nikasyon�un | |
| aldığı kredinin taksitlerini �deyemediğini | |
| de belirtelim. Hisse devrinin ger�ekleşmesi ile birlikte | |
| bankalar, kredideki payları oranda hisseye sahip olacaklar. | |
| [URL= | |
| https://www.donanimhaber.com/operatorler--kurumsal-haberler/haberleri/Turk-Tele… | |
| />T�rk Telekom tarafından yapılan a�ıklama : | |
| "Ulaştırma ve Altyapı | |
| Bakanlığı�ndan Şirketimize iletilen resmi | |
| bildirime g�re, Ojer Telekom�nikasyon A.Ş.�nin (OTAŞ), | |
| şirketimiz T�rk Telekom�nikasyon A.Ş.�de bulunan y�zde | |
| 55 oranındaki hisselerinin, OTAŞ�a kredi veren | |
| bankaların paydaş olacağı bir ortak | |
| girişim şirketi (SPV) aracılığıyla | |
| devralınması Hazine ve Maliye Bakanlığı | |
| tarafından uygun g�r�lm�şt�r". [/font] | |
| #Post#: 489-------------------------------------------------- | |
| Re: AKP'nin Talan ekonomi d�zeni | |
| By: Date: September 16, 2018, 12:10 am | |
| --------------------------------------------------------- | |
| [font=palatino | |
| linotype][URL= | |
| https://eksisozluk.com/sicak-para--211691?p=4]✔[/URL]<br | |
| />Para sıcak geldi, �retim unutuldu. akp'nin sıcak par | |
| a | |
| ve yabancı yatırımcı sevgisi var, sıcak | |
| paraya cari a�ık veren t�m �lkeler ihtiya� duyar. | |
| yabancı yatırıma ise d�nyadaki t�m �lkeler. | |
| akp'nin beceriksizliği doğru d�zg�n yabancı | |
| yatırım �ekememesi. �lke imajının i�ine | |
| sı�tıkları i�in. bu yaratandan dolayı | |
| sevilenlerden ve kaderinden dolayı �len iş�ilerden �ok | |
| farklı; en kalbi ve tamamen duygusal bir sevgidir. reel | |
| yatırım olmasın, kağıt �zerinde | |
| b�y�yelim, işsizlik artsın sen halen seviyorum de. | |
| t�rkiye�ye d�viz girişi başlıca 4 nedenle olur: | |
| (1) t�rklerin yabancılara mal ve hizmet | |
| satışı karşılığında elde | |
| ettikleri d�vizler, (2) cari tansferler yoluyla gelen d�viler, | |
| (3) yabancıların t�rkiye�de doğrudan | |
| yatırım yapmak �zere getirdiği d�vizler, (4) | |
| yabancıların t�rkiye�ye finansal yatırım | |
| (plasman) yapmak amacıyla getirdiği d�vizler. | |
| (1) yabancılara mal ve hizmet satışı | |
| karşılığında elde edilen d�vizler: | |
| t�rkler yabancılara mal ve hizmet sattığı | |
| zaman karşılığında d�viz elde ederler. | |
| bu satış, ihracat (yani t�rkiye�den yabancı bir | |
| �lkedeki bir kişiye, şirkete mal | |
| satışı) şeklinde olabileceği gibi, | |
| t�rkiye�ye gelen turistlere mal (burada yapacakları | |
| alış verişlerde alacakları mallar) veya | |
| hizmet (otel konaklaması, sigorta, | |
| taşımacılık) satışı | |
| şeklinde de olabilir. | |
| ihracat yoluyla elde edilen d�viz gelirleri �demeler dengesinde | |
| cari işlemler dengesi / dışticaret dengesi / | |
| ihracat başlığı altında yer alır. | |
| hizmet satışları | |
| karşılığında elde edilen d�viz | |
| gelirleri �demeler dengesinde cari işlemler dengesi / | |
| hizmetler dengesi başlığı altında gelir | |
| kalemi olarak yer alır. | |
| (2) cari transferler yoluyla gelen d�vizler: bu şekilde | |
| d�viz girişleri hibeler ve iş�i havaleleri gibi d�viz | |
| girişlerini i�erir. | |
| cari transferler yoluyla gelen d�viz girişlerinden hibe | |
| olarak gelenler �demeler dengesinde cari transferler / genel | |
| h�k�met başlığı altında, iş�i | |
| geliri ve diğer şekilde gelen d�vizler ise �demeler | |
| dengesinde cari transferler / iş�i gelirleri ve diğer | |
| transferler başlığı altında yer | |
| alır. | |
| (3) yabancıların doğrudan yatırım | |
| yapmak �zere getirdiği d�vizler: bu t�r d�viz | |
| girişleri de iki başlıkta toplanabilir: (a) | |
| yabancı yatırımcılar t�rkiye�ye mal �reten | |
| bir birimi (işletme, fabrika, imalathane vb) veya hizmet | |
| �reten bir birimi (banka, sigorta şirketi, | |
| taşımacılık şirketi, s�permarket vb) | |
| satın almak �zere d�viz getirebilirler. burada yeni bir | |
| yatırım s�z konusu olmayıp mevcut bir | |
| yatırımın yabancı bir kişi ya da | |
| şirket tarafından satın alınması s�z | |
| konusudur. bu t�r yatırımlar yeni bir iş | |
| alanı a�mak, yeni istihdam yaratmaktan �ok | |
| yatırımın el değiştirmesi şeklinde | |
| ortaya �ıkar. (b) yabancı yatırımcılar | |
| t�rkiye�ye yeni bir mal �retim veya hizmet �retim birimi kurmak | |
| amacıyla d�viz getirebilir. burada yeni bir | |
| yatırım s�z konusu olup yeni bir iş alanı | |
| a�ılmakta, yeni istihdam yaratılmaktadır. | |
| her iki şekilde gelen d�vizler �demeler dengesinde sermaye | |
| ve finans hesapları / finans hesapları / doğrudan | |
| yatırımlar / yurti�inde başlıkları | |
| altında yer alır. | |
| (4) yabancıların t�rkiye�ye finansal yatırım | |
| (plasman) amacıyla getirdiği d�vizler: yabancılar | |
| t�rkiye�ye finansal yatırım yapmak amacıyla | |
| şu yollarla d�viz getirirler: (a) senetlerin değer | |
| artışından ve temett�s�nden yararlanmak i�in | |
| d�viz getirip tl�ye �evirerek borsadan hisse senedi | |
| alırlar. (b) faiz getirisinden yararlanmak i�in d�viz | |
| getirip tl�ye �evirerek bankalarda tl mevduat hesabı, ya da | |
| d�vizlerini tl�ye �evirmeden d�viz tevdiat hesabı (dth) | |
| a�arlar. (c) faiz getirisinden yararlanmak i�in d�viz getirip | |
| tl�ye �evirerek devlet tahvili veya hazine bonosu (dibs) | |
| satın alırlar. (d) yabancılar t�rk | |
| şirketlerine kredi verirler. bu daha �ok bankaların, | |
| yabancı bankalar sendikasyonundan kredi kullanması | |
| bi�iminde y�r�r. daha ender olarak t�rk şirketleri de | |
| yabancı banka veya şirketlerden kredi alabilirler. bu | |
| işlemler sonucu t�rkiye�ye d�viz girişi olur. | |
| bu şekilde gelen d�vizler �demeler dengesinde sermaye ve | |
| finans hesapları / finans hesapları / portf�y | |
| yatırımları ve diğer yatırımlar | |
| başlıkları altında y�k�ml�l�k olarak yer | |
| alır. | |
| kalıcı girişler, ge�ici girişler ve | |
| sıcak para | |
| yukarıda saydığım (1), (2) ve (3) | |
| numaralı başlıklarda yer alan d�viz | |
| girişleri kalıcı girişler olarak kabul | |
| ediliyor. yani t�rklerin sattığı mal veya | |
| sundukları hizmeti karşılığında | |
| elde edilen d�vizler veya cari transferler yoluyla gelen | |
| d�vizler ya da yabancıların burada bir işletmeyi | |
| satın almak veya bir işletme kurmak �zere | |
| getirdiği d�vizler t�rkiye�de kalır. bunlardan | |
| yatırım ama�lı getirilen d�vizlerin bir b�l�m� | |
| ileride işletmenin k�rı yurtdışına | |
| transfer edilirken �ıkarılır. (4) numaralı | |
| grupta toplanan d�viz girişleri ise kalıcı olarak | |
| kabul edilmez. bunlar ge�ici olarak faizden ya da borsanın | |
| değerlenmesinden yararlanmak �zere gelir. sıcak para, | |
| bir �lkedeki y�ksek faizlerden, y�ksek getirilerden yararlanmak | |
| �zere o �lkeye gelen d�vizlere verilen addır. bu t�r d�viz | |
| akımları yabancıların hisse senedi veya | |
| kısa vadeli bor� senedi (tahvil, bono vd) | |
| alımları, t�rk bankalarına a�ılan kısa | |
| vadeli krediler, reel sekt�re a�ılan kısa vadeli | |
| krediler, yabancıların t�rkiye�deki bankalarda | |
| a�tığı mevduat hesaplarını i�erir. | |
| bunların sıcak para olarak | |
| adlandırılmasının nedeni bu fonların | |
| sahiplerinin ya da y�neticilerinin risklerde artış | |
| g�rd�klerinde paralarını alıp gitmelerinden | |
| kaynaklanıyor. | |
| sıcak para, �lkede riskler arttığında | |
| hızla �lkeyi terk edebildiği i�in finansal piyasalarda | |
| ve onun etkisiyle b�t�n piyasalarda istikrarsızlık | |
| ortaya �ıkarabilir. sıcak paranın bir �lkeyi terk | |
| etmesinin nedenleri arasında siyasal risklerde | |
| artış, kurlarda oynaklık ve artışlar | |
| (kur riski), ekonomideki risklerde genel artış gibi | |
| nedenler �n planda sayılabilir. genel olarak sermaye | |
| hassastır, yabancı sermaye ise korkaktır. bir | |
| �lkede siyasal riskler artıyorsa yerli sermaye | |
| yatırım yapma kararlarını erteler, | |
| yabancı sermaye ise �lkeyi terk etmeye y�nelir. kurlarda | |
| yerli paranın değer kaybına yol a�acak | |
| oynaklık ve artışlar yerli | |
| yatırımcının yatırım | |
| kararlarını ertelemesine, yabancı | |
| yatırımcının ise gelişini ertelemesine | |
| veya parasını alıp gitmesine yol a�ar. | |
| 1 usd = 2 tl iken t�rkiye�deki net y�zde 10 faizden yararlanmak | |
| �zere buraya 100 dolar getiren bir amerikalı | |
| yatırımcıyı d�ş�nelim. | |
| parasını tl�ye �evirdiğinde eline 200 tl | |
| ge�ecektir. 1 yıl vadeli bir mevduat hesabı sonucunda | |
| elindeki anapara ve faiz toplamı (200 + 20 =) 220 tl | |
| olacaktır. kurun hi� değişmediğini | |
| varsayalım. bu durumda bu amerikalı | |
| yatırımcı �lkesine d�nerken elinde (220 / 2) 110 | |
| dolar olacaktır. kendi �lkesinde 100 dolarına 2 dolar | |
| faiz elde edeceği yerde burada 10 dolar elde etmiş | |
| olmaktadır. şimdi de amerikalı parasını | |
| getirip mevduat hesabı a�tıktan sonra kurun | |
| değiştiğini ve 1 usd = 2,25 tl olduğunu | |
| d�ş�nelim. bu durumda d�nem sonunda amerikalı | |
| yatırımcının eline ge�en 220 tl anapara ve | |
| faizi toplamının dolar | |
| karşılığı (220 / 2,25 =) 98 dolar | |
| olacaktır. bu durumda amerikalı | |
| yatırımcı kazan� sağlamak bir yana | |
| getirdiği 100 doları bile koruyamamış | |
| olmaktadır. b�yle bir durumda kalmamak i�in bu | |
| yatırımcı �ok kısa vadeyle | |
| parasını getirmekte, en ufak bir tehlike | |
| g�rd�ğ�nde parasını alıp �lkeden | |
| �ıkmaktadır. bu durumda da �lkenin, ani d�viz | |
| �ıkışları nedeniyle d�viz | |
| ihtiyacını karşılamakta | |
| sıkıntıya d�şmesi g�ndeme gelmektedir. | |
| sıcak paranın bozucu etkilerine karşı | |
| iktisat�ı james tobin tarafından bir vergi | |
| uygulanması (tobin vergisi) �nerilmiştir. orijinal | |
| �neri, parasal arbitrajın vergilendirilmesini esas | |
| almış olsa da zaman i�inde kavram kısa s�rede | |
| �lkeyi terk eden paraları caydırmak i�in uygulanacak | |
| bir vergi �nerisine d�n�şm�şt�r. tobin vergisi, | |
| sıcak paranın yıkıcı etkilerini | |
| t�rp�lemek amacıyla �eşitli �lkelerde | |
| uygulanmış, sermaye | |
| �ıkışlarını caydırmaktan �ok | |
| sermaye girişlerini caydırmıştır. | |
| tobin vergisi yerine farklı bir uygulamanın | |
| yapılabileceğini d�ş�n�yorum. eğer kur | |
| değişim g�stermezse yukarıda verdiğim | |
| �rnekteki amerikalı abd�de enflasyon oranı y�zde 1,5 | |
| olduğu i�in kabaca y�zde 8,5 oranında enflasyondan | |
| arındırılmış reel faiz getirisi elde | |
| etmiş olmaktadır. oysa t�rkiye�de enflasyon y�zde 8 | |
| dolayında olduğu i�in t�k | |
| yatırımcının reel getirisi kabaca y�zde 2 | |
| dolayında kalıyor. kanımca tobin vergisi yerine | |
| bu iki yatırımcı arasındaki gelir | |
| farklarını azaltmak �zere bir vergi | |
| geliştirilebilir. o zaman da faizlerin biraz daha | |
| y�kselmesi sağlanarak yerli tasarruf sahibi �zendirilebilir | |
| ve gsyh�ya oranı y�zde 20�lerden y�zde 12�lere | |
| d�şm�ş olan para i� tasarrufların | |
| artırılmasına katkıda bulunulabilir. hi� | |
| kuşkusuz bu �neri normal zamanlar i�in ge�erli bir | |
| �neridir. bu t�r bir uygulamayı bug�nk� koşullarda | |
| y�r�rl�ğe koymak sınırlı olarak gelen | |
| kaynağın da �n�n� keser. | |
| merak edenler i�in t�rkiye �demeler dengesinde sıcak para: | |
| yukarıda yaptığım d�viz girişleri | |
| sınıflandırması �er�evesinde t�rkiye�nin | |
| ocak � kasım 2013 d�nemindeki �demeler dengesine bir | |
| bakalım. | |
| (1) yabancılara mal ve hizmet satışı | |
| karşılığında elde edilen d�vizler: | |
| 197,9 milyar dolar (ihracat geliri 149,6 milyar dolar, hizmet | |
| gelirleri 44,3 milyar dolar ve gelirler 4 milyar dolar.) | |
| (2) cari transferler yoluyla gelen d�vizler: 989 milyon dolar | |
| (3) yabancıların doğrudan yatırım | |
| yapmak �zere getirdiği d�vizler: 10,4 milyar dolar | |
| (4) yabancıların t�rkiye�ye finansal yatırım | |
| (plasman) amacıyla getirdiği d�vizler: 54 milyar dolar | |
| (21,2 milyar doları bor� senetleri ve hisse senetleri gibi | |
| portf�y yatırımları, 32,8 milyar doları | |
| krediler gibi diğer y�k�ml�l�kler) | |
| (5) bunlara nereden geldiği bilinmeyen net hata ve noksan | |
| kalemindeki 4,8 milyar doları da eklemek gerekir. | |
| demek ki ocak � kasım 2013 d�neminde t�rkiye�ye 301 milyar | |
| dolar d�viz girişi olmuş. bu miktarın (4) | |
| numaralı başlıkta yer verilen kalemlerden | |
| oluşan 54 milyar dolarlık b�l�m� sıcak para | |
| girişidir. 4,8 milyar dolar tutarındaki net hata ve | |
| noksan kaleminin bir b�l�m�n�n de sıcak para olması | |
| muhtemeldir. [/font] | |
| #Post#: 491-------------------------------------------------- | |
| Re: AKP'nin Talan ekonomi d�zeni | |
| By: Biami Baiame Date: September 16, 2018, 12:11 am | |
| --------------------------------------------------------- | |
| [font=palatino | |
| linotype][URL= | |
| https://therealnews.com/stories/economic-update-an-unsustainable-system]✔… | |
| />Economic Update: An Unsustainable System | |
| AKP�nin yağma ve talan d�zeni: AKP ekonomiyi | |
| batırdı AKP sermayenin �ıkarları | |
| doğrultusunda hareket etti, devlet kaynaklarını | |
| yandaşa peşkeş �ekti, Para sıcak geldi, | |
| �retim unutuldu, �retimin yerini sıcak para aldı. Son | |
| faiz artırım s�recinden �nce en son 2006 | |
| yılında faiz artıran ABD, | |
| yaşadığı krizin ardından ise parasal | |
| b�y�me adımını devreye sokarak t�m d�nyayı | |
| paraya boğdu. ABD�de faizler d�ş�k tutulunca 2000�li | |
| yıllar boyunca k�resel sermayenin de y�nelimi olarak | |
| gelişmekte olan �lkelere sıcak para girişi oldu. | |
| Bizim gibi y�ksek faiz veren �lkelere yoğun bir giriş | |
| yaşandı. Ancak bu bolluk d�nemini AKP sefahat ile | |
| ge�irdi. | |
| AKP kamusal kaynakları yandaşa, yabancı sermayeye | |
| peşkeş yoluyla t�ketti. �lkede kamusal �retimin �n� | |
| kesildi, sermayeye ve dolayısıyla piyasaya | |
| bağımlı bir ekonomi yaratıldı. IMF | |
| programına paralel olarak Merkez Bankası | |
| bağımsız kılındı. 2001 krizi | |
| sonrası d�viz kuru da serbest bırakılınca | |
| bug�n faiz lobisi denen şey piyasanın ta kendisi oldu. | |
| Cazibe merkezi dediler Kamu kurumları peşkeş | |
| �ektiler | |
| T�PRAŞ, T�rk Telekom gibi kritik �z kaynaklar sermayeye | |
| peşkeş �ekildi. 2007 yılında 4,14 milyar | |
| dolara (5,42 milyar TL) �zelleştirmesi tamamlanan | |
| T�praş, �zelleştirmenin ardından son 10 | |
| yılda 13 milyar TL k�r etti. Asıl vurgun ise T�rk | |
| Telekom�da yaşandı. 2005 yılında 40 milyar | |
| dolar olarak hesaplanan şirketin değeri, 11 milyar | |
| dolar g�sterildi ve şirketin y�zde 55�lik hissesi 21 | |
| yıllığına 6,5 milyar dolara Oger Telekom�a | |
| satıldı. Yapılan araştırmalarda | |
| şirketin devlete 21 yıllık zararı 90 milyar | |
| liranın �zerinde olacak. | |
| Madenler de yandaşlara bir bir peşkeş | |
| �ekişmeye başlandı. Bakır, g�m�ş ve | |
| al�minyum fabrikaları hızla �zelleştirildi. | |
| Uluslararası kuruluşlar i�in de devletin | |
| kapıları sonuna kadar a�ıldı, T�rkiye dev | |
| ulus �tesi şirkeler i�in �cazibe merkezi� olarak | |
| g�sterildi. Ancak satacak şeyler azalınca devlet | |
| destekli u�uk projeler devreye girdi. Olmayan adalar yaratmak, | |
| kimsenin ge�meyeceği k�pr�ler otoyollar inşa etmek, | |
| mega-dev işler yapmak gibi� Bu projelere sermaye, devlet | |
| garantisi nedeniyle ilgi g�sterdi. Ancak kriz d�neminde bu | |
| garanti de sorgulanır hale geldi. | |
| Yandaşlar kasasını doldurdu, �retimde strateji | |
| belirlenemedi. Yandaşların etkin olduğu | |
| inşaat sekt�r� b�y�me i�in motor g�� olarak belirlendi. Bu | |
| sekt�rde AKP �evresinin b�y�k etkisi olması, r�şvet | |
| mekanizmasını da canlandırıyor, h�k�metin | |
| işine geliyordu. Cengiz-Kolin-Limak gibi yandaş | |
| firmalar kasalarını enerji ihaleleriyle, inşaat | |
| projeleriyle hızla doldurdu. Yeşil alanlar ve devlete | |
| ait korunmadaki alanlar imara a�ıldı. Bu doğa | |
| talanı da sermayeye bir fırsat olarak sunuldu. | |
| Patronlar bu yeni fırsatlardan edinebilmek i�in biat | |
| noktasına getirildi. Gelmeyenler de | |
| cezalandırıldı. | |
| �ift�iyi k�st�rd�ler, tarım arazileri imara | |
| a�ıldık�a �lkenin �z kaynaklarından tarım ve | |
| hayvancılık geriledi. Tarımda serbest piyasa | |
| ekonomisi g�brede-yemde tekeller oluşmasını | |
| sağladı. Devlet de �ift�iden aldığı | |
| mazota ağır vergiler y�kledi. �ift�inin maliyetleri | |
| hızla arttı. Buna karşın bir de tekeller | |
| tarafından dayatılan d�ş�k fiyatlar k�yl�y� | |
| k�st�rd�. . Devletin depoları satıldı, mal | |
| stok�ulara gitmeye başladı. �ift�i ge�inemez oldu, | |
| k�yden kente g��n yolu a�ıldı. | |
| Yurtdışı markaları T�rkiye�den ucuza | |
| aldığı �r�nleri markalayıp satmaya | |
| başladı. Hayvancılık desteklenmediği | |
| gibi fiyat d�ş�rmek adına yurtdışından | |
| et ithalatının �n� a�ıldı. D�nyanın en | |
| uzak u�ları olan Avustralya�dan, Uruguay�dan angus tipi | |
| b�y�kbaş hayvan ithal edildi. Buğdayda nohutta | |
| ihracatıyla �v�nen T�rkiye net ithalat�ı durumuna | |
| d�şt�. | |
| �retim değersizleştirildi, inşaata dayalı | |
| b�y�me doğayı tahrip ettiği gibi bilgiye, | |
| teknolojiye, yeniliğe yeteri kadar | |
| dayanmadığı i�in katma değerli �retimin | |
| ihracattaki payı gelişmedi. Y�ksek katma değer | |
| �retmesi beklenen ağır metal sanayinin sanayi i�indeki | |
| payı sadece y�zde 8�de kaldı. İhracatta y�ksek | |
| teknolojili �r�nlerin payı ise y�zde 3�� ge�emedi. B�yle | |
| olunca da y�ksek gelir getiren �r�nler yerine d�ş�k gelirli | |
| ihracat gelişti. Kur farkı ile ihracat dengelenmeye | |
| �alışıldı. | |
| Halk bor�landırıldı, ekonomi refah | |
| sağlanmazken AKP iktidarı d�neminde yurttaşlar | |
| hızla bor�landırıldı. 2002 yılında | |
| yurttaşların bankalara borcu 6,6 milyar lira iken bu | |
| rakam 2015 sonunda 385 milyar liraya y�kseldi. Ge�en s�rede | |
| t�ketici kredisi borcu 135 kat, kredi kartı borcu ise 18 | |
| kat arttı. T�m bunlarla �lkeyi k�resel sermayenin | |
| kucağına atan "babalar gibi satarım, her | |
| şeyi satarım" diyerek �lkenin �z | |
| kaynaklarını savuran Erdoğan ABD�de | |
| sıfır faiz uygulamasından faiz artırma | |
| y�nelimine girince sıcak para ABD�ye ka�ıyor. | |
| Y�neticilerin tek yaptığı, yurttaşa dolar | |
| bozdurun demek oluyor. [/font] | |
| #Post#: 492-------------------------------------------------- | |
| Re: AKP'nin Talan ekonomi d�zeni | |
| By: Bomazi Abereva Date: September 16, 2018, 12:12 am | |
| --------------------------------------------------------- | |
| [font=palatino | |
| linotype][URL= | |
| https://eksisozluk.com/asiri-sicak-para-hastaligi--5384478]✔[/URL]<br | |
| />hollanda sendromu veya aşırı sıcak para | |
| hastalığı olarak adlandırıla ekonomi | |
| i�in yararlı bir gelişmenin bir s�re sonra | |
| zararlı sonu�lar vermesidir. tanım olarak hollanda | |
| hastalığı "ani zenginleşme | |
| kaynağına kavuşan bir ekonomide mevcut �retim | |
| fakt�rlerinin diğer �retim alanlarından �ekilip yeni | |
| kaynağa y�nelmesi sonucunda toplam �retimin | |
| azalmasına" denir. | |
| 1960�larda hollanda�da da doğal gaz bulunması | |
| sonrasında ulusal para birimi olan florin�in değeri | |
| aşırı derecede artmıştır. bunu | |
| takiben, ucuzlayan ithalatın artmasına | |
| karşın ihracatın azalması | |
| g�zlemlenmiştir. ithalatın artmasıyla | |
| bağlantılı olarak �retimin azalması | |
| s�recinde, ingiliz the economist dergisi 26 kasım 1977 | |
| tarihli yayınında bu durumu �hollanda | |
| hastalığı� (dutch disease) olarak | |
| adlandırmıştır. yani, doğal gazın | |
| keşfiyle başlayan zenginleşme s�reci | |
| sanayisizleşmeyle (de-industrialization) son | |
| bulmuştur. konseptinden de anlaşılacağı | |
| �zere hollanda hastalığı tıbbi değil, | |
| ekonomik bir hastalıktır. | |
| hastalık boyunca kısa vadeli sermaye girişleri | |
| ile reel efektif d�viz kurunun d�şmesi ulusal paranın | |
| değerini artırırken (yani d�viz fiyatları | |
| ucuzlarken), t�ketim artmakta, ticarete konu olmayan mal ve | |
| hizmetlere de talep artmaktadır. bu sarmal, ulusal | |
| ekonomide �cretlerin y�kselmesi ile devam etmekte, | |
| uluslararası piyasalarda fiyatları belirlenen ticarete | |
| konu sekt�rlerde k�r marjı giderek azalmaktadır.(2) | |
| "bu terimin a�ıklamaya �alıştığı | |
| olguda kritik değişken, d�viz bolluğu sonucu | |
| ulusal paranın aşırı değerli hale | |
| gelmesidir. kimi �lkelerde bu d�viz bolluğu doğal gaza | |
| (60�lı yılların sonunda ve 80�li | |
| yılların başında hollanda�da olduğu | |
| gibi), kimilerinde ise petrole (70�lerde norve�in kuzey denizi | |
| petrol�n� keşfederek zenginleşmesi, opec krizi | |
| sırasında opec �lkelerinin zenginleşmesi, | |
| g�n�m�zde petrol fiyatlarının y�kselmesi sonucu petrol | |
| �reticisi �lkelerin gelirlerinin artması �rneklerinde | |
| olduğu gibi) veya doğal kaynak dışı | |
| stratejik bir mala (brezilya�daki k�t� hava koşulları | |
| ve guatemala�daki deprem nedeniyle 1975�te d�nya | |
| piyasalarında ortaya �ıkan kahve | |
| kıtlığı sonucu kahve �reticisi | |
| kolombiya�nın zenginleşmesi, g�n�m�zde d�nya gıda | |
| fiyatlarının artması sonucu bu �r�nlerin | |
| �reticisi �lkelerin gelirlerinin artması �rneklerinde | |
| olduğu gibi) sahip olmasının bir sonucudur. | |
| g�r�l�yor ki, �rnek bir vakadan bir terim (kavram) t�retiliyor | |
| ve �rnek vakalar başka �lkelerde yinelendik�e terim | |
| yazında giderek yaygınlık kazanıyor" | |
| "yapılan ampirik �alışmalar, iş�i | |
| d�vizleriyle dış yardımların da benzer | |
| sonu�lar yarattığını g�steriyor. yani, | |
| hollanda hastalığını tetikleyebilecek | |
| fakt�rlere her ge�en g�n bir yenisi ekleniyor. bu fakt�rlerden | |
| herhangi birinin tetiklemesiyle �lkeye birden d�viz yağmaya | |
| başlıyor, ardından �lkenin ulusal parası | |
| aşırı değerleniyor. bu ise, �lkenin | |
| uzmanlaştığı alana bağlı olarak | |
| sanayi �r�nleri ihracatını veya tarım �r�nleri | |
| ihracatını veyahut her ikisini birlikte sekteye | |
| uğratıyor. ve sonunda başta tarım ve sanayi | |
| olmak �zere pek �ok sekt�r �k�nt�ye gitmiş oluyor" | |
| bir başka k�m�latif tanıma g�re "kıymetli | |
| metallerin veya malların arzının aniden artmaya | |
| başlamasıyla hem ticari malların hem de ticarete | |
| konu olmayan malların t�ketimi artıyor, �nk� refah | |
| artıyor. ticarete konu olmayan mallar i� piyasada �retilmek | |
| durumunda olduğu i�in, işg�c� ticarete konu olmayan | |
| mallar sekt�r�ne kaymaya başlıyor. ticarete konu | |
| olmayan sekt�rde işg�c�n�n fiziki marjinal verimliliği | |
| d�şerken, diğer sekt�rde artmaya başlıyor. | |
| dengede işg�c�n�n marjinal �r�n değeri aynı olmak | |
| durumunda olduğundan, ticarete konu olmayan malların | |
| ticarete konu olan mallar cinsinden fiyatı artıyor ve | |
| d�viz kuru reel olarak değerleniyor. ticarete konu olan | |
| mallara olan talep, olmayanlara olan talepten daha | |
| hızlı artıyor ve artan ithalat talebi | |
| dış ticaret a�ığını b�y�t�yor. | |
| oluşan y�ksek ticaret a�ığı �lkeye giren | |
| kıymetli madenlerin devlet tarafından | |
| soğurulmayan b�l�m�yle finanse ediliyor. bu s�re�te ihracat | |
| da artabilir ama bu, ticarete konu olan malların �retiminde | |
| kullanılan işg�c�n�n azalmasına rağmen veya | |
| o sayede b�yle oluyor. istihdam azalması ticarete konu olan | |
| sekt�rde verimlilik artışı olarak yansıyor. | |
| kıymetli maden girişi s�rd�k�e ve beklentiler bu y�nde | |
| geliştik�e �lkede hem refah hem de t�ketim artıyor" | |
| tarihsel gelişimi: | |
| "hollanda hastalığının en sağlam | |
| sendromu aşırı değerlenmiş d�viz | |
| kurudur. daha da �tesi, ispanya �rneğinde reel d�viz | |
| kurunun oynaklığı da y�kselmiş ve oynak hale | |
| gelen aşırı değerli kur 25 yıl kadar bu | |
| şekilde kaldığı i�in daha �nce �ok | |
| beğenilen ispanya anakarasının ihracat | |
| merkezlerinin mahvına yol a�mıştır. | |
| aşırı değerli kur ve s�rekli �lkeye akan | |
| kıymetli madenler devletin aşırı | |
| bor�lanmasına yol a�tı. ispanya 16. y�zyılda �� | |
| kez bor�larını �deyemez duruma d�şt� ve sonuncu | |
| krizde (1575) i� bor�ları da �deyemedi. sonunda d�viz kuru | |
| b�y�k bir hızla deval�e olduğunda ticarete konu olan | |
| malların �retiminde sahip olunan know-how | |
| kaybedilmiştir ve daha �nce ispanya�nın ihracat | |
| yaptığı uluslararası pazarlar başka | |
| �lkeler tarafından ele ge�irilmiş durumdaydı. | |
| ispanya bir daha belini doğrultamadı. hollanda | |
| hastalığı mekanizmasının ancak ve ancak | |
| �lkeye giren kıymetli madenler, s�rekli gelirde bir | |
| artışa yol a�tığı zaman | |
| işleyebileceği unutulmamalı. yani refah etkisinin | |
| kalıcı olduğunun d�ş�n�lmesi lazım. | |
| sonunda, hollanda hastalığı ticarete konu olan | |
| malların �retiminde kalıcı bir d�ş�şe | |
| yol a�tığı i�in de bu şekilde | |
| adlandırılıyor" | |
| ispanya�dan sonra bir �lkeye aniden b�y�k miktarlarda giren | |
| d�vizin o �lkede d�viz kurlarını tepe taklak ederek | |
| �lkenin rekabet g�c�n� yok ettiği ilk olarak hollanda�da | |
| fark edildi. hollanda, kuzey denizi�nde 1960�lı | |
| yıllarda doğal gaz ve petrol buldu. �ok kısa bir | |
| zaman sonra 1970�li yıllardaki meşhur opec krizleri ve | |
| ıran islam devrimi ile enerji fiyatlarının aniden | |
| yukarıya doğru sı�raması, hollanda�nın | |
| zengin yataklardan elde ettiği doğal gaza olan talebi | |
| y�kseltti. artan talep de hollanda�ya �ok b�y�k miktarlarda | |
| d�viz girmesini sağladı. o d�nemde �lkeye giren | |
| aşırı d�viz hollanda ulusal parası olan | |
| florin�i aşırı değerlendirince hollanda | |
| ithalatla rekabet edemez, sanayi �r�nlerini �retemez ve ihra� | |
| edemez duruma geldi. ucuz ithalat ise enflasyonu ortadan | |
| kaldırdı. bunun yani sıra, milli gelir | |
| arttırdı ve sanal bir refah ortamı doğdu. | |
| hollanda yaptığı ithalat ile başka �lkelerin | |
| sanayisini besledi ve o �lkelerde istihdam yarattı. | |
| sonunda, tamamı kendi paraları, bor� veya emanet para | |
| olmamasına rağmen, bu hızlı d�viz | |
| girişinin �lke ekonomisine verdiği tahribat g�r�l�nce | |
| bu hastalık da d�nya ekonomi literat�r�ne hollanda | |
| hastalığı olarak ge�ti.(7) | |
| konuya teorik bir bakış: hollanda | |
| hastalığının teorik temellerini | |
| a�ıklayan max corden ile peter neary, | |
| hastalığın sonucunu �de-industrialization ya da | |
| �de-agrikolizasyon� yani �lkenin sanayi ve zirai �retimini | |
| yitirmesi olarak tanımlıyorlar. spatafora ve warner | |
| tarafından 1995 yılında yapılan | |
| �alışmada, �ticaret hadlerinin y�kselmesinin | |
| doğal kaynak zengini �lkelerin ulusal paralarında | |
| değer artışlarına neden olduğu ifade | |
| edilmiştir. ayrıca, sachs ve warner tarafından | |
| yapılan bir başka �alışmada, doğal | |
| kaynak bolluğunun b�y�me �zerinde negatif bir etki | |
| sergilediği g�zlemlenmiştir. | |
| farklı yaklaşımlarla da olsa hollanda | |
| hastalığından bahsedildiğinde �� sekt�r �n | |
| plana �ıkmaktadır. doğal kaynaklara dayalı | |
| sekt�rler madencilik, doğalgaz, petrol vb ticarete konu | |
| olan sekt�rler (uluslararası ticarete konu olabilecek mal | |
| ve hizmet �ıktıları olan tarım ve imalat | |
| sanayi) ve ticarete konu olmayan sekt�rler (sağlık, | |
| eğitim, perakende, inşaat vb. i�eren hizmetler | |
| sekt�r�). bu 3 sekt�rden ikisinin (doğal kaynaklara | |
| dayalı ve ticarete konu olan sekt�rler) fiyatları | |
| uluslararası piyasada belirlenirken, ticarete konu olmayan | |
| sekt�rler ulusal piyasada fiyatlanmaktadır. | |
| grafiksel olarak �zetlemek gerekirse hollanda | |
| hastalığına yakalanan bir devletin ge�irdiği | |
| s�re� şekil 1�de g�sterilmiştir. buna g�re ilk olarak | |
| ekonomide bir y�kselme ger�ekleşir. daha sonra kısa | |
| vadeli bir kaynak girişi olur ve ulusal para ciddi anlamda | |
| değer kazanır. takip eden s�re�te kar azalır, | |
| �retimden t�ketime ge�iş s�reci baslar. bu noktadan sonra | |
| sermaye artık ticarete konu olmayan sekt�rlere | |
| ka�ış başlar ve finansal sekt�r�n g�z | |
| alıcılığıyla �retim toplumundan t�ketim | |
| toplumuna ge�iş hat safhaya ulaşır. son | |
| aşamada da artık sanayisizleşme | |
| (de-industrialization) meydana gelir. | |
| hollanda hastalığı sonu�ları; hollanda | |
| hastalığının parasal boyutu ve | |
| sanayisizleşme. hastalığın �rnekleri: | |
| hollanda hastalığına yakalan �lkeler | |
| arasında haliyle ilk sıralarda 1970�lerin | |
| hollanda�sı vardır. �lkeyi d�viz a�ısından | |
| zenginleştiren petrol fırsatı, bir s�re sonra | |
| ekonomik bir hastalık olmaya | |
| başlamıştır; �nk� hollanda para birimi | |
| florin�in reel değer kazancı ihracat�ı (ve | |
| ithalat�ı) sekt�rlerde yerli �reticiyi olumsuz | |
| etkilemişti. sonu�ta, tekstil sanayisi neredeyse tamamen | |
| ortadan kalkmıştı. ardından otomotiv, gemi | |
| yapımı, metal işleme alt sanayiler de �nemli | |
| �l�de zayıflamıştı. yaşanan bu s�re� | |
| �zerine iktisat�ılar, doğal kaynak girdilerinin | |
| sanayileşmeyi azalttığına | |
| (de-industrialisation) dikkat �ekmişlerdi. | |
| hollanda hastalığına yakalanan diğer �lkeler | |
| arasında: | |
| ingiltere, meksika, nijerya gibi petrol �retimi yapan, | |
| kolombiya gibi kahve �retimi yapan, | |
| fildişi sahilleri gibi kahve, kakao ve orman �r�nleri | |
| �retimi yapan, | |
| zambiya ve zaire gibi demir filizi �retimi yapan �lkeler | |
| vardır. | |
| buradan da anlaşılacağı gibi hollanda | |
| hastalığı sadece doğal gazdan ya da | |
| petrolden kaynaklanmıyor. herhangi bir doğal kaynak | |
| artışı, dış yardım veya iş�i | |
| d�vizleri de bu hastalığa yol a�abilir. buna en g�zel | |
| �rnek kolombiya�dır. �geleneksel olarak kolombiya kahveye | |
| dayalı bir ekonomiye sahiptir. brezilya�daki k�t� hava | |
| koşulları ve guatemala�daki deprem 1975�te d�nya | |
| piyasasında �nemli �l�de kahve | |
| kıtlığına sebep olmuştur. bu y�zden | |
| kahve fiyatları �ok fazla artmıştı. | |
| kolombiya bu duruma cevap vermekte gecikmedi ve kahve �retimini | |
| % 76 arttırdı. bu durumda �lke | |
| yatırımcıları kahve sekt�r�ne y�nelip | |
| diğer sekt�rlerle pek ilgilenmemeye başladılar. | |
| kahve sekt�r�n�n getirdiği bu inanılmaz kar, �lke | |
| parası olan pezoyu değerlendirdi. pezonun bu | |
| değer artışı, diğer sekt�rlerde | |
| �retimin azalmasına, azalan �retimin yerine de | |
| ithalatın yapılmasına neden oldu. yanı | |
| sıra, hollanda hastalığına uygun | |
| koşullar oluşmasına rağmen yakalanmayan | |
| bostwana gibi elmas rantiyecisi veya gana gibi y�ksek miktarda | |
| dış yardım alan �lkeler de vardır. [/font] | |
| #Post#: 495-------------------------------------------------- | |
| Re: AKP'nin Talan ekonomi d�zeni | |
| By: Fengpopo Dzitdzat Date: September 16, 2018, 12:14 am | |
| --------------------------------------------------------- | |
| [font=palatino linotype]✔ | |
| https://odatv4.com/devlet-yandas-isadamina-69-milyon-tl-bagisladi-15121804.html… | |
| />Devlet yandaş işadamına 69 milyon TL | |
| bağışladı. Sayıştay | |
| raporlarından anlıyoruz ki TMSF�nin vermiş | |
| olduğu karar ile ihaleyi alan Folkart Yapı | |
| b�nyesindeki Livamine Madencilik 69 Milyon TL kazan� | |
| sağlamış, Kamu zarara | |
| uğramıştır. ihaleyi alan Folkart Y�netim | |
| Kurulu Başkanı kim AKP�ye | |
| yakınlığı ile bilinen Ethem Sancak�ın | |
| yeğeni Mesut Sancak, şaşırdınız | |
| mı? [/font] | |
| #Post#: 497-------------------------------------------------- | |
| Re: AKP'nin Talan ekonomi d�zeni | |
| By: Gurinam Toad Date: September 16, 2018, 12:15 am | |
| --------------------------------------------------------- | |
| [font=palatino linotype]✔ | |
| https://odatv4.com/devlet-yandas-isadamina-69-milyon-tl-bagisladi-15121804.html… | |
| />Devlet yandaş işadamına 69 milyon TL | |
| bağışladı. Sayıştay | |
| raporlarından anlıyoruz ki TMSF�nin vermiş | |
| olduğu karar ile ihaleyi alan Folkart Yapı | |
| b�nyesindeki Livamine Madencilik 69 Milyon TL kazan� | |
| sağlamış, Kamu zarara | |
| uğramıştır. ihaleyi alan Folkart Y�netim | |
| Kurulu Başkanı kim AKP�ye | |
| yakınlığı ile bilinen Ethem Sancak�ın | |
| yeğeni Mesut Sancak, şaşırdınız | |
| mı? [/font] | |
| #Post#: 499-------------------------------------------------- | |
| Re: AKP'nin Talan ekonomi d�zeni | |
| By: Hemsut Medjed Date: September 16, 2018, 12:16 am | |
| --------------------------------------------------------- | |
| [font=palatino linotype]✔ | |
| https://odatv.com/devlet-yandas-isadamina-69-milyon-tl-bagisladi-15121804.html<… | |
| />Devlet yandaş işadamına 69 milyon TL | |
| bağışladı. Sayıştay | |
| raporlarından anlıyoruz ki TMSF�nin vermiş | |
| olduğu karar ile ihaleyi alan Folkart Yapı | |
| b�nyesindeki Livamine Madencilik 69 Milyon TL kazan� | |
| sağlamış, Kamu zarara | |
| uğramıştır. ihaleyi alan Folkart Y�netim | |
| Kurulu Başkanı kim AKP�ye | |
| yakınlığı ile bilinen Ethem Sancak�ın | |
| yeğeni Mesut Sancak, şaşırdınız | |
| mı? [/font] | |
| #Post#: 500-------------------------------------------------- | |
| Re: AKP'nin Talan ekonomi d�zeni | |
| By: Date: September 16, 2018, 12:18 am | |
| --------------------------------------------------------- | |
| [font=palatino linotype]✔ | |
| https://odatv4.com/devlet-yandas-isadamina-69-milyon-tl-bagisladi-15121804.html… | |
| />Devlet yandaş işadamına 69 milyon TL | |
| bağışladı. Sayıştay | |
| raporlarından anlıyoruz ki TMSF�nin vermiş | |
| olduğu karar ile ihaleyi alan Folkart Yapı | |
| b�nyesindeki Livamine Madencilik 69 Milyon TL kazan� | |
| sağlamış, Kamu zarara | |
| uğramıştır. ihaleyi alan Folkart Y�netim | |
| Kurulu Başkanı kim AKP�ye | |
| yakınlığı ile bilinen Ethem Sancak�ın | |
| yeğeni Mesut Sancak, şaşırdınız | |
| mı? [/font] | |
| #Post#: 501-------------------------------------------------- | |
| Re: AKP'nin Talan ekonomi d�zeni | |
| By: Ligarba Fuska Date: September 16, 2018, 12:18 am | |
| --------------------------------------------------------- | |
| [font=palatino | |
| linotype][URL= | |
| https://therealnews.com/stories/economic-update-an-unsustainable-system]✔… | |
| />Economic Update: An Unsustainable System | |
| ar.[/font] | |
| #Post#: 502-------------------------------------------------- | |
| Re: AKP'nin Talan ekonomi d�zeni | |
| By: Stormgod Tarhunza Date: September 16, 2018, 12:19 am | |
| --------------------------------------------------------- | |
| [font=palatino | |
| linotype][URL= | |
| https://therealnews.com/stories/economic-update-an-unsustainable-system]✔… | |
| />Economic Update: An Unsustainable System | |
| ar.[/font] | |
| ***************************************************** | |
| Next Page |