Walktrough voor Dracula (1988)


Het doel van het spel is om een grote schat te vinden.

Het verhaal  begint in je eigen huis. Daar kun je een briefje
oppakken. In het briefje staat hoe je de commando's in kunt
typen. Als je door het raam klimt, zul je de schep vinden. Als
je naar je slaapkamer gaat, zul je een kleine, brandende
lantaren vinden. Het is ook mogelijk om een tukje in je bed te
doen. Verder is hier nu nog niets te doen, dus ga weer terug
naar de kamer. In het oosten is een hal, waar een sneetje
brood, een fles melk en een munt liggen. Ook staat er een
mooie houten kist. Als je de kist beter bekijkt, zul je een
vreemde inscriptie ontdekken. Misschien is het handig als je
die inscriptie even opschrijft. Misschien ook niet.

Nu kun je je huis verlaten en naar buiten gaan. Je staat dan
midden in het dorp, en je ziet de herberg en in de verte een
groot, eng kasteel. Ga de herberg binnen. Ga zitten en luister.
Je zult een aantal gasten horen praten. Luister dan nog een
keer en de gasten zullen opstaan en ergens anders gaan zitten.
Als je weer bent gaan staan, wil je natuurlijk de knoflook
hebben. Maar je mag het niet pakken van de waard! De oplossing
is dat je intypt "koop knoflook". Dan zal de waard het gewoon
aan je geven. Typ dan "vraag waard" en hij zal je een trap
naar de zolder laten zien. Ga naar de zolder. Daar tref je een
kist aan die onder het stof zit. Blaas het stof weg, en er
komt een oud boek te voorschijn. In dit boek staat hoe je
vampiers kunt doden. Bekijk de rare steen ook eens goed... Je
kunt ook het bloed op de grond onderzoeken, maar daar wordt je
niet veel wijzer van. Ga weer naar beneden in de herberg. Als
je in een agressieve bui bent, kun je de waard in elkaar
slaan, maar na een paar keer zal hij je doden en moet je
opnieuw beginnen. Daarom is het handig als je het spel even
opslaat voordat je hem gaat slaan. Dit doe je door 'bewaar
spel' in te tikken. In de herberg is nu voorlopig niets meer
te doen, dus we gaan naar het bos.

Als je weer buiten staat, ga dan het bos in. Nu moet je even
ronddwalen (ga west, ga noord etc.) tot je bij een boomhut
komt. Hier kun je de voetafdrukken bekijken, en dan in de boom
klimmen. In de hut zul je een kapmes en een houten wig vinden.
Ga weer omlaag, en probeer voor de grap eens in de boom te
snijden.

Ga dan het bos weer uit door weer op goed geluk allerlei
richtingen op te lopen. Nu gaan we maar eens een kijkje nemen
in het kasteel!!

Als je het bos weer uit bent, ga dan naar het noorden en naar
het kasteel. Als je een andere richting neemt, kom je weer in
het bos. Als je voor het kasteel staat, kun je de tekst boven
de ingang lezen en dan naar binnen gaan. Binnen zul je een
harnas aantreffen. Als je erin wilt kruipen, moet je "trek
harnas" intypen. Als je daarna "kijk vizier" typt, zul je
vreemde dingen zien. Trek het harnas dan weer uit, want je
kunt er nu nog niet mee bewegen. Je kunt het wel meenemen,
maar laten staan voor later is ook goed. Je kunt namelijk
maar een beperkt aantal spullen meedragen. Je moet dus goed
opletten waar je dingen laat, zodat je ze later weer kunt
ophalen als je ze nodig hebt.

Er is hier een deur, maar als je daar door loopt, kom je in
een kamer waar verder niets is te doen. Er is hier alleen
een lange tafel met etensresten. Ga de kamer uit, en loop de
trap op. Je staat voor slaapkamer 2, maar de deur is niet
open te krijgen. Als je naar het westen gaat, kom je bij
slaapkamer 1. Als je die ingaat, kun je naar een balkon. Als
je daar van af springt, ben je dood. Ga slaapkamer 1 weer
uit, en loop weer naar het oosten. Je bent dan weer bij
slaapkamer 2. Ga nu de nauwe gang zuidwaarts in. Je kunt
hier verschillende kanten op. Als je de wenteltrap omhoog
gaat, kom je in de kasteeltoren. Hier is een kist met een
gesloten luik. Nu kun je die nog niet openen. Ga door het
raam en je zult een waterbron in de verte zien. Vanaf nu kun
je bij die waterbron komen in het bos. Ga weer omlaag en dan
nog een keer omlaag. Je staat nu voor een geheimzinnige deur,
waarop gebonkt wordt. Ook deze deur kun je nu nog niet
openen. Als je weer omlaag gaat, kom je op de begraafplaats.
Als het goed is, is hier een lange ladder. Neem die mee. Je
kunt eventueel nog door het poortje gaan, om bij de graven
te kijken. Ga weer door het poortje en ga omhoog. Ga nogmaals
omhoog en zet dan de ladder neer, die zal tot het gat reiken.
Klim de ladder op en je bent in de spionageruimte. Ga naar
het oosten. Je kunt nog verder naar het oosten, maar daar
loopt de gang dood. Ga terug en ga door het gat omlaag. Je
komt in een ventilatieruimte, waar je verder niets kunt doen.
Ga weer omhoog en twee keer naar het westen. Ga dan omhoog de
uitgehouwen trap op en kijk door het gat. Je zult Dracula
zien die in een kist stapt. Als je nog een keer kijkt zie je
een dichte kist staan. Klaarblijkelijk zit Dracula daar in,
maar vergis je niet. Als je weer naar beneden gaat via de
ladder zul je hem tegenkomen. Je kunt proberen hem te slaan,
schoppen of doden, maar dat haalt niets uit. Hij zal je
altijd doodbijten. Nee, de truc is dit: typ "schijn dracula",
en gooi dan de knoflook. Dracula zal met een plof verdwijnen,
maar hij is nog niet dood!

Neem de ladder mee en ga nu het kasteel weer uit, - let op!
De deur valt nu dicht en kan niet meer open!- en ga naar het
dorp. Je kunt nu naar de waterbron. Gooi de duivelaarsmunt
in de waterbron, en vul de fles met het giftige, blauwe
water dat nu is ontstaan. Je kunt de munt ook weer meenemen
als je dat wilt. Als je behoefte hebt om nogmaals op de
zolder van de herberg te kijken, dan kan dat. Maar de waard
zal je er niet langs laten. Als je hem de munt geeft, wordt
hij weer wat rustiger en kun je op zolder kijken. Hier is
echter nog steeds niets te vinden. Ga weer naar je eigen
huis en naar de slaapkamer. Als je nu gaat slapen, zul je
midden in de nacht wakker worden door gebonk onder je bed.
Schijn met de lamp onder je bed en je ziet een open luik
zitten. Ga omlaag door het luik. Je zult een doosje en een
bijl aantreffen. Open het doosje en je vind een hamer. Pak
de bijl en ga weer omhoog. Ga naar het bos en zoek weer naar
de boomhut. Hak nu met de bijl een stuk hout uit de boom,
en raap dat op. Snij nu met het mes in het hout en het zal
de vorm van een kruis krijgen. Je kunt voor de lol met de
bijl ook huis gaan houden in de herberg. Als je de bijl
gooit zal de waard hem weer terug smijten enz.

Ga weer naar je huis en zet de ladder neer onder het gat
boven je. Beklim de ladder en pak het touw dat daar ligt.
Ga weer omlaag, neem de ladder mee en ga naar je slaapkamer.
Kruip weer door het luik onder je bed. Pak de hamer en
graaf met de schep naar het noorden tot je op iets hards
stoot. (De bijl heb je overigens niet meer nodig, evenals
het mes, de lamp en de knoflook. Zorg dat je in ieder geval
de hamer en de wig hebt, het touw en de fles met giftig
water.) Duw  de steen weg en ga door het ontstane gat. Je
bent nu weer in het kasteel en je stuit op de doodskist van
Dracula. Open de kist en de klok zal twaalf uur slaan door
je pc speaker. Dracula opent de ogen en zal wegvluchten.
Typ nu telkens "volg dracula", totdat hij niet verder gaat
en hij voor je komt staan. Tijdens je achtervolging zul je
merken dat je nu wel door het luik kunt gaan van de kist,
die eerst dicht zat. Je komt dan in slaapkamer 2 waar je
eerst niet in kon. Maar goed, Dracula staat op het punt je
weer aan te vallen. Als je de knoflook en de lamp nu zou
gebruiken haalt het niets meer uit. Nee, nu moet je het
houten kruis tonen. Dracula zal angstig tegen de muur
opkruipen en de handen voor zijn ogen slaan. Sla dan de wig
met de hamer door zijn hart en Dracula is dood!!!! Zijn
lijk zal tot stof vervallen en je kunt nog net het woord
'incoronium' lezen. Vergeet ook niet om de gouden halsband
op te rapen die hier ergens ligt.

Ga nu naar de kamer waar stond "Dit is Sesam". Typ nu de
toverspreuk in die het lijk van Dracula achterliet en de
deur zal opengaan. Je komt nu oog in oog te staan met een
gevaarlijke spin. Ook hier kun je proberen haar te doden maar
dat lukt niet. Je moet de fles met giftig water kapot gooien.
De spin zal dan het water opdrinken en sterven. Als je
rondkijkt, zie je een vuur in deze kamer. Als je er doorheen
loopt, ga je dood. Je zult het harnas aan moeten trekken.
(Als je het niet bij je hebt, moet je het gaan halen) Je zult
merken dat je je nu opeens wel kunt bewegen in het harnas.
Loop door het vuur heen en je komt in de geheime schatkamer.
Hier staat een kist vol met gouden munten. Als je de kist
oppakt zal het kasteel gaan schudden en beven. Het wordt tijd
dat je je uit de voeten gaat maken.

Als je weer terug bent gegaan door het vuur, moet je naar de
plek waar de doodskist van Dracula stond. Gooi alle voorwerpen
die je bij je hebt weg, en pak de doodskist op. Ga nu naar
slaapkamer 1 en naar het balkon. Knoop daar het touw vast, ga
omlaag via het touw en zet de doodskist neer. Kruip nu in de
doodskist en je zal met kist en al van de heuvel afglijden, zo
het dorp in. Als je weer uit de kist bent gestapt heb je het
spel uitgespeeld. Je kunt nu gaan genieten van al je geld.
Hoewel. Er lopen nog meer mannen rond in lange, zwarte
jassen...

NB: Het is mogelijk bepaalde handelingen in een andere volgorde
te doen, en voorwerpen op andere plaatsen te laten etc.

Geschreven door John Stigter aka Dj Dimwit. Copyright 2000.